HET SPEL METAPONTUM SPELEN |
||||
In deze rubriek vindt u de volgende pagina's:
Op deze pagina vindt u de volgende onderwerpen:
|
De spelregels Het speelbord wordt zo geplaatst dat de bondgenoot die met wit speelt een zwarte zeshoek aan diens rechterhand heeft. Voor de beginopstelling van de stukken zie bijgaande figuur.
Na deze ceremonie begint het spel. Bewegingsmogelijkheden van de stukken De pionier mag met een 'Y'-beweging één stap naar voren doen van 60°. In de eerste zet mag hij deze afstand verdubbelen. Hij mag niet achteruit of zijwaarts bewegen. Een pionier kan worden verhoogd tot laureaat, als hij met de hulp van een bondgenoot op de achterste rij aan de andere zijde belandt. Hij krijgt dan een kroon (op z'n hoofd) ter onderscheiding en mag zich bewegen als een magister. De tempelier of wachter beweegt zich in horizontale en vertikale lijnen over het bord. Hij kan in 4 richtingen bewegen, en mag in de vertikale beweging tussen stukken door. Zonder hulp kan hij zich niet realiseren (thuiskomen), hij is dus afhankelijk van de bondgenoot om 'thuis' te komen. De wijze of geleerde is kleurbepaald, en hij beweegt zich in 6 richtingen (niet horizontaal) naar het dichtstbijzijnde zesvlak van dezelfde kleur. Door dit kleurenprobleem is de wijze afhankelijk van hulp van de bondgenoot om op de plaats van bestemming te komen. De minister beweegt zich in 8 richtingen over het hele bord, behalve horizontaal en vertikaal. Hij gebruikt 2 diagonalen van 30° en 60°. De magister kan zich in 12 richtingen over het hele bord bewegen. Dit is zowel horizontaal als vertikaal en in de diagonalen van 30° en 60°. Een verhoogde pionier of laureaat krijgt dezelfde bewegingsmogelijkheden. De regent(es) kan slechts één stap naar een aangrenzend zesvlak bewegen, en heeft hierbij 6 richtingsbevoegdheden. Hij/zij moet de laatste zet maken van het spel en weer op een witte zeskant aankomen aan de overkant van het bord. De gardiaanse zet en de sleutelzet behoren tot zijn/haar speciale bevoegdheden. De zetten Gewone zet (enkelvoudige actiezet of toegangszet) Beurtelings doen de spelers een zet volgens de voorgaande regels. Stukken van verschillende kleur mogen met elkaar van plaats verwisselen. Echter alleen met de bewegingsmogelijkheden van de stukken van de aan zet zijnde bondgenoot.
De accomodatiezet is het plaatsverwisselen van twee stukken om elkaars spelpositie te verbeteren. Zodra een stuk op de tegenoverliggende plaats van bestemming is aangekomen is het stuk 'gerealiseerd', of 'thuis', en blijft daar gedurende het verdere verloop van het spel staan. Potentiëren betekent bekrachtigen. In een enkelvoudige potentiatie beweegt een stuk naar een onbezet veld vanwaar dat stuk in een volgende zet zijn bondgenoot naar huis kan halen. In een dubbelactie potentiatiezet verwisselen twee stukken met elkaar om in de volgende zetten elkaars stukken naar huis te bewegen. Dit is een plaatsverwisseling tussen twee stukken met één van de achterste rij (1 of 8) waarvan de bongenoots pionier (op rij 7 of 2) wordt verhoogd tot laureaat, een kroon ontvangt en mag bewegen als magister.
Als men een bondgenoot op de plaats van bestemming brengt (aan de overzijde van het bord), is dit een 'verlossingszet'. Deze zet wordt gewaardeerd met een 'erepunt'. Het 'erepunt' wordt aan de verlosser gegeven door de bondgenoot. De spelers reiken elkaar de hand en bedanken elkaar voor de goede samenwerking. Simultaan: bijzondere combinatiezet Wanneer een Verlossingszet en een Realisatiezet in een enkele zet worden gecombineerd is dat een Simultaanzet; dus twee stukken komen thuis in 1 zet, beide stukken staan nu vast. Het is de meest doelmatige zet van het metapontumspel. De gardiaanse zet houdt in dat de regent(es) tijdens het spel op één willekeurig moment één keer van plaats mag verwisselen met één van zijn of haar eigen stukken. De sleutelzet wordt gedaan nadat beide spelers al hun stukken - op de regent(es) en magister na - hebben gerealiseerd met gelijk aantal (1) zetten, (2) erepunten en (3) laureaten. Dan mogen beide spelers gelijktijdig de regent(es) en magister van hun bondgenoot ook realiseren door die van plaats te wisselen, waarbij beide regent(ess)en weer op wit komen te staan. Het spel eindigt zodra beide groepen aan de overzijde op de voorafgesproken plaats zijn aangekomen. Dit is na de sleutelzet. De beide spelers hebben nu de 'Olympische Overwinning' behaald. Zij reiken elkaar nogmaals de hand als vrienden en bondgenoten, feliciteren elkaar met het succes van de samenwerking, en gaan uiteen. Zij zeggen: 'Moge deze vriendschap zich verbreiden'.
In vaardigheidstoernooien e.d. tussen teams gelden de regels als bij schaak:
|
||||||
Top | Begin | Sitemap | Bijgewerkt |
| Volgende pagina | ||||