vredesschaak metapontum

HET SPEL METAPONTUM SPELEN

vredesschaak wijze metapontum

In deze rubriek vindt u de volgende pagina's:


 

Via deze pagina vindt u 9 spelvoorbeelden om na te spelen:


vredesschaak

Spelvariant: Dubbele Hexagram

De stukken staan opgesteld in de beginopstelling van het Dubbele Hexagram en worden teruggespeeld naar de eindopstelling van het Meester Pi-spel. Dit spel is een voorbeeld van fraaie, dansachtige bewegingen. Er worden 4 laureaten aan iedere kant gemaakt, terwijl er 7 verlossingen en 7 realisaties zijn. Het geheel zorgt voor een gebalanceerd en aangenaam samenspelen.

Spelverloop Dubbele Hexagram

Beginopstelling Dubbele Hexagram
Veldnummer(s) wit (blauw)
Stuk
Veldnummer(s) zwart (rood)
5
Regent
61
6
Magister
62
2,34
Minister
26,58
29,32
Wijze
37,40
13,16
Tempelier
53,56
7,14,15,17,18,19,30,31
Pionier
38,39,41,42,43,54,55,63

 

Speldiagrammen Dubbele Hexagram
Beginopstelling
Eindopstelling
Meester Pi-eindopstelling
Beweeg de aanwijzer over de borden voor de veldnummering

 

Eindopstelling Dubbele Hexagram
Veldnummer(s) wit (blauw)
Stuk
Veldnummer(s) zwart (rood)
61
Regent
5
60
Magister
4
59,62
Minister
3,6
58,63
Wijze
2,7
57,64
Tempelier
1,8
49,50,51,52,53,54,55,56
Pionier
9,10,11,12,13,14,15,16

 

Partijnotatie Dubbele Hexagram
Wit    (Blauw of Licht)
Zwart    (Rood of Donker)
z
n hn x n hn (...)
z
n hn x n hn (...)
1
ma06 x pi38 (la1)
1
ma62 x pi30 (la1)
2
la62 x la06 (p)
2
ma30 - 60   (p)
3
ma38 - 04   (p)
3
ma60 x pi18 (la2)
4
ma04 x pi42 (la2)
4
te53 - 49
5
te13 - 09
5
la62 x pi14 (la3,r1)
6
la06 x pi54 (la3,r1)
6
la06 x la62 (p)
7
la60 - 12   (p)
7
la04 - 52   (p)
8
la12 - 04
8
la52 - 60
9
ma42 x re61
9
ma18 x re05
10
la04 x re42
10
la60 x re18
11
mi34 - 46
11
mi26 - 22
12
mi46 - 59   (r2)
12
mi22 - 03   (r2)
13
mi02 x wi40 (h1)
13
mi58 x wi32 (h1)
14
te09 x pi41 (h2)
14
te49 x pi17 (h2)
15
pi07 - 23
15
pi63 - 47
16
pi23 - 25
16
pi47 - 33
17
la06 - 07
17
la62 - 63
18
la07 x pi33 (la4)
18
la63 x pi25 (la4)
19
la33 x la07 (p)
19
la25 x la63 (p)
20
la07 x wi37 (h3)
20
la63 x wi29 (h3)
21
la25 - 12   (p)
21
la33 - 52   (p)
22
mi40 - 06   (p)
22
mi32 - 62   (p)
23
te16 - 64   (r3)
23
te56 - 08   (r3)
24
la37 - 13   (p)
24
la29 - 53   (p)
25*
mi06 x mi62 (h4,r4,s)
25*
la18 - 50   (p)
26
la42 - 10   (p)
26
te17 - 01   (r4)
27
te41 - 57   (r5)
27
la53 x pi19 (h4)
28
la13 x pi43 (h5)
28
la19 - 51   (p)
29
la43 - 11   (p)
29
la51 x pi31 (h5)
30
la11 x pi39 (h6)
30
la31 - 16   (r5)
31*
la10 - 26
31*
la50 x la26 (h6)
32
la39 - 56   (r6)
32
la26 - 10   (r6)
33
la12 x pi55 (h7,r7,s)
33
la52 x pi15 (h7,r7,s)
34*
re60 x ma61 (slz2)
34*
re04 x ma05 (slz2)

  

Opmerkingen:

  • 25*. Deze zet van wit (blauw, licht) kan niet worden herhaald door zwart (rood, donker), hierdoor komt er een disbalans in de erepunten die zwart (rood, donker) inhaalt in de 31e zet.
  • 31*. De onbalans, ontstaan bij zet 25, wordt hier hersteld. Nu is er weer evenwicht en komen zelfs alle laureaten in spiegelbeeld te staan.
  • 34*. Sleutelzet: Voltooiingszet, waarbij als laatsten de regent(ess)en en de magisters gerealiseerd worden.
  • De som der verlossingen (h) + realisaties (r) + (slz) = 16:
    in deze spelvariant 'Dubbele Hexagram': (h7) + (r7) + (slz2) = 16

Toelichting bij de zetten

  1. In de maak
vredesschaak wijze metapontum metapontum metapontum
Top | Nederlandse versie Metapontum Begin Homepage in English | Sitemap Bijgewerkt 08-02-2008 | Volgende pagina
wijze