vredesschaak metapontum

HET SPEL METAPONTUM SPELEN

vredesschaak wijze metapontum

In deze rubriek vindt u de volgende pagina's:


 

Via deze pagina vindt u 9 spelvoorbeelden om na te spelen:


vredesschaak

Spelvariant: Lukraak

Willekeurige Positie (zomaar een voorbeeld)

De stukken worden op willekeurige posities geplaatst d.m.v. het loten van vak-nummers (1-64). Voor elk stuk wordt dus een lot getrokken. De stukken worden vanaf de lukraak gekozen beginopstelling teruggespeeld naar de eindopstelling van het Meester Pi-spel.

De kunst is uiteraard weer het zo efficiënt mogelijk terugspelen naar de eindpositie.

In plaats van de eindopstelling van het Meester Pi-spel kan ook een andere eindopstelling worden gekozen.

Spelregels: 'Zwart' gaat naar het zuiden (velden 1-8) waar ook de lauwering van 'zwart' plaatsvindt. 'Wit' gaat naar het noorden (velden 57-64) waar ook de lauwering van 'wit' plaatsvindt.

Het bijzondere van de 'Random Position' is dat men zo 'oneindig' veel uitgangsposities krijgt van waaruit het spel start. Elk spel heeft zo z'n eigen bijzondere uitdaging. Het kan ook voorkomen dat voor bepaalde stukken een beginopstelling wordt gekozen die gelijk is aan de eindopstelling van deze stukken. Zij zijn dus meteen al thuis.

In het uitgewerkte voorbeeld zijn de Pioniers 15 en 13 reeds thuis.

Spelverloop Lukraak

Beginopstelling Lukraak
Veldnummer(s) wit (blauw)
Stuk
Veldnummer(s) zwart (rood)
14
Regent
59
62
Magister
10
51,57
Minister
39,64
34,42
Wijze
1,53
43,55
Tempelier
9,20
6,12,19,23,32,36,41,46
Pionier
13,15,18,33,37,38,44,54

 

Speldiagrammen Lukraak
Beginopstelling
Eindopstelling
Beweeg de aanwijzer over de borden voor de veldnummering

 

Eindopstelling Lukraak
Veldnummer(s) wit (blauw)
Stuk
Veldnummer(s) zwart (rood)
61
Regent
5
60
Magister
4
59,62
Minister
3,6
58,63
Wijze
2,7
57,64
Tempelier
1,8
49,50,51,52,53,54,55,56
Pionier
9,10,11,12,13,14,15,16

 

Partijnotatie Lukraak
Wit    (Blauw of Licht)
Zwart    (Rood of Donker)
z
n hn x n hn (...)
z
n hn x n hn (...)
1
wi42 - 58 r1
1
mi39 - 25
2
re14 - 02
2
mi25 x pi12
3
re02 x wi01 h1
3
mi12 x pi06 r1
4
ma62 - 61
4
ma10 - 29
5
ma61 x ma29
5
pi44 x pi36
6
ma29 - 08
6
ma61 x pi44 la1
7
ma08 x te09 h2
7
ma44 - 60
8
ma09 - 07
8
pi38 x pi23
9
ma07 x pi37 la1
9
pi23 - 09 r2
10
mi51 - 62 r2
10
la07 x ma37 p
11
te43 - 45
11
mi64 x te45 h1
12
pi19 - 30
12
pi54 - 39
13
ma07 x pi39 la2
13
la37 - 56
14
mi57 - 54
14
la56 - 57
15
la61 x la07 p
15
la57 x te55 h2
16
pi41 - 56 r3
16
ma60 x pi12 la2
17
ma39 - 11
17
wi53 - 37
18
ma11 x re59
18
la55 x pi38 h3
19
wi34 - 48
19
la38 - 63
20
la07 x wi37 h3
20
pi18 - 14 r3
21
pi46 - 50 r4
21
te20 - 17
22
pi32 x pi33
22
te17 x re01 r4
23
re17 - 18
23
ma12 x la60 p
24
la12 x re11
24
re12 - 04
25
la11 - 05
25
la63 x wi48 h4
26
pi25 - 40
26
pi36 - 29
27
la05 x pi29 la3
27
la61 x pi40 la3
28
la61 x la40 p
28
ma60 - 12
29
la29 - 19
29
la61 x ma59
30
la19 - 03
30
mi45 - 35
31
la03 x mi35 h4
31
la59 - 60
32
la35 - 51 r5
32
la48 - 43
33
mi54 - 59 r6
33
la43 x pi30
34
pi43 - 54 r7
34
la30 - 11 r5
35
pi33 - 48
35
pi32 - 17
36
pi48 - 49 r8
36
pi17 - 16 r6
37
la40 - 53 r9
37
la60 x re18
38
la37 - 20
38
la05 - 10 r7
39
la20 x la18
39
ma12 - 05
40
la18 - 52 r10
40
la20 - 12 r8
41*
re60 x ma61 slz2
41*
re04 x ma05 slz2

  

Opmerkingen:

  • 41*. Sleutelzet: Voltooiingszet, waarbij als laatsten de regent(ess)en en de magisters gerealiseerd worden.
  • De som der verlossingen voor 'wit' (h) + realisaties (r) + (slz) = 16
    in dit voorbeeld: (h4)+ (r10) + slz (2) = 16
  • De som der verlossingen voor 'zwart' (h) + realisaties (r) + (slz) = 14
    in dit voorbeeld: (h5) + (r7) + slz (2) = 14.
    Tellen we de pioniers 13 en 15, die vanaf het begin van het spel al op de thuispositie stonden, hierbij op dan komen weer aan 16.

Toelichting bij de zetten

  1. In de maak
vredesschaak wijze metapontum metapontum metapontum
Top | Nederlandse versie Metapontum Begin Homepage in English | Sitemap Bijgewerkt 08-02-2008 | Volgende pagina
wijze